تعیین قیمت خودرو براساس میزان واردات

کدخبر: 5625 —
یک کارشناس صنعت و بازار خودرو بیان کرد: با توجه به این که قیمت‌های بازار خیلی بالاتر از قیمت تمام شده خودروی وارداتی است، عملا افزایش تعرفه واردات روی مصرف‌کننده نهایی تاثیر چندانی ندارد.

به گزارش اقتصاد برخط و به نقل از اقتصاد آنلاین؛ تعرفه واردات خودرو در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، ۱۰۰ درصد تعیین شده است. دولت صرفا به ذکر این عدد پرداخته و خبری از ارائه جزئیات با توجه به مدل و نوع ماشین نیست. دولت چهاردهم در حالی به کلی‌گویی در مورد تعرفه واردات خودرو بسنده کرده است که وزیر صمت دولت سیزدهم تاکید بر تعرفه صفر برای خودروهای برقی داشت و تفاوت تعرفه انواع ماشین هم اعمال شده بود. 

تعرفه واردات خودرو در سال جاری بسته به حجم موتور بین ۱۱ تا ۱۷۱ درصد بود و البته محدودیت‌هایی هم در این زمینه وجود داشت و خودرو تا قیمت ۲۰ هزار یورو اجازه ورود به کشور داشت و عملا واردات خودرو با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی ممنوع بود و به تبع آن هم خبری از تعرفه‌های بالا نبود. 

دولت در حالی به دنبال کسب درآمد از تعیین تعرفه ۱۰۰ درصدی برای واردات خودرو است که نگرانی‌هایی در مورد افزایش قیمت خودروهای وارداتی با اعمال این درصد تعرفه‌ای وجود دارد. 
برخی از کارشناسان حوزه خودرو معتقدند افزایش تعرفه واردات خودرو به افزایش قیمت خودرو منجر خواهد شد و برخی دیگر می‌گویند این موضوع چندان تاثیرگذار نیست. 

در همین زمینه، رسول سلیمانی، کارشناس صنعت و بازار خودرو به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: با توجه به این که قیمت‌های بازار خیلی بالاتر از قیمت تمام شده خودرو وارداتی است، عملا افزایش تعرفه روی مصرف کننده نهایی تاثیر چندانی ندارد، چون خودرویی که واردات آن ۲ میلیارد تومان تمام می‌شود، در بازار نزدیک به ۳ میلیارد تومان قیمت دارد. مصرف کننده هم عمدتا به دلیل این که در تعداد زیادی قرعه‌کشی شرکت می‌کند، عملا شانس زیادی برای برنده شدن ندارد و مجبور است که از بازار خودرو بخرد. فقط یک میلیارد تومان فاصله میان قیمت تمام شده خودرو وارداتی و بازار وجود دارد که نصیب واسطه‌ها می شود. 

سلیمانی افزود: بنابراین با تعیین این موضوع برای مصرف‌کننده تغییر خاصی رخ نمی‌دهد، اما می‌تواند منابع خوبی برای دولت تامین کند، البته بهتر بود که این منابع صرف توسعه حمل و نقل عمومی می‌شد تا عموم مردم از آن منابع بهره‌مند شوند و به تبع آن صرفه‌جویی سوخت و کاهش آلودگی هوا هم اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: متغیری که تعیین کننده قیمت در بازار است، تعداد عرضه خودرو است، چون فاصله قابل توجهی بین قیمت تمام شده و قیمت بازار وجود دارد، این فاصله اگر افزایش یابد تا زمانی که به سقف قیمت بازار نرسد، عملا نمی‌تواند روی قیمت بازار تاثیر خاصی بگذارد. 

سلیمانی توضیح داد: تعرفه خودرو در سال جاری با توجه به حجم موتور متفاوت بود، اما بخش عمده خودرو با تعرفه بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد وارد کشور می‌شد.

وی در مورد تعرفه خودروهای برقی نیز گفت: به دلیل نبود زیرساخت خودروهای برقی در کشور عملا می‌توانیم برندهای خیلی مطرح و خاص مانند برند آئودی را در شرایط فعلی در کشور بفروشیم. خرید خودرو برقی از این برندها نیاز به تخفف تعرفه‌ای ندارند، چون برای مصرف کننده این خودروها بحث تامین زیرساخت شارژ چندان اهمتی ندارد و خودرو برقی را به عنوان یک خودروی دوم و به عنوان خودرویی که برند خیلی ارزشمندی دارد خریداری می‌کند و بعید است که پرداخت تعرفه برایش مسئله‌ای باشد. 

سلیمانی گفت: اما در مورد تعرفه خودروهای هیبریدی بهتر است تجدیدنظر شود، چون این خودروها مصرف سوخت را کم می‌کنند. متناسب با کاهش مصرف سوخت بهتر بود که تعرفه این خودروها یک مقدار پایین‌تر باشد تا به طور کلی به سمت خودروهای هیبریدی حرکت کنیم که از بنزینی بهتر است.